Mattijn Franssen

Friday, February 28, 2014

Introvert. Kočka Pino. Koláže. A hudba.

Asi tak by se dala shrnout existence jednoho zvláštního nizozemskýho umělce. Na jeho pražskou výstavu jsem se dostala náhodou, v jednu únorovou sobotu, kdy jsem pocítila potřebu kulturně se obohatit. Jméno Mattijn Franssen mi absolutně nic neříkalo, stejně tak jeho tvorba, ale líbila se mi ta kočka. Jeho kočka, jak jsem se později dozvěděla. 

Tenhle umělec je strašně zvláštní osoba. Došlo mi to z vyprávění koordinátorky výstavy, která se mi, jakožto jedinému hostu galerie, věnovala. Dozvěděla jsem se tak věci, které bych z internetu nevyčetla, a které bych jako naprostej kulturní negramot z jeho děl nepoznala. Třeba to, že je introvert. Že nevychází z domu. A že nesnáší výstavy svejch obrazů. Kdyby nebylo jeho přítelkyně, neprodal by ani jedno dílo. Kdyby nebylo jeho přítelkyně, neměl by letos výstavu v Japonsku. A patrně ani v Praze.

Pak je tady ta kočka. Pino. Je to jméno pro ní nebo pro něj? Do teď to nevim. Zato vím, že Mattijn je na ní závislej. Maluje jí na každej svůj obraz, fotí na každou koláž. Tráví s ní veškerej svůj čas. A lidi z jeho okolí se bojej, co se stane, až to zvíře dřív nebo pozdějc chcípne. 

No a jeho tvorba, to je prostě unikátní směsice všeho a ničeho. Promítá se do ní jeho povaha introverta, kočka a nenávist k okolnímu světu. Maluje od dětství, nejvíc olejem. Taky kreslí. Černobíle, barevně, je to jedno. Jeho poznávacím znamením jsou však fotomontáže. Fotografie zachycující jeho a Pina. Nikoho jiného na nich nenajdete. Pokud je na fotce víc postav, je to vždycky jen Mattijn a jeho přítelkyně. A nebo přízraky jeho fantazie. A tyhle fotky pak v photoshopu mísí se světem legend, kouzel, přírodních scenérií. Musím říct, že tyhle jeho obrazy mě dostaly. Kdo jinej tohle dělá? Neznám nikoho. Což teda není žádný směrodatný měřítko s mým vztahem k umění. 

No a aby toho nebylo málo, dělá vlastní hudbu. Píše slova, sám hraje. A pak z toho všeho dělá vlastní animace. Jako jo, musí jet na prvotřídnim matroši.



Všechnu Mattijnovu tvorbu najdete na jeho webovkách, videa a hudbu také na jůtubku

Znáte jeho tvorbu nebo o něm slyšíte poprvý? Je Pino kocour nebo kočka?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výstava jeho obrazů končí dneska, (ano, informovat včas je má silná stránka!) takže kdo má ještě čas, může zaskočit do galerie ABF (Václavské náměstí 31, Praha 1)
Zdroj: mattijn.com

20 COMMENTS

  1. Tak přesně takové články mám nejraději. Člověk se něco dozví a nějak ho to obohatí. O tomhle umělci jsem nikdy dříve neslyšela a jen zírám na jeho tvorbu, protože je tak bláznivá, neskutečná a ujetá, až je skvělá :)
    Určitě si ho prostuduji mnohem, mnohem více, protože z Tvého popisu mě rozhodně zaujala především jeho osobnost.

    Ještě bych Ti ráda znovu poděkovala za tak krásný komentář k článku :) Psala jsem Ti odpověď k sobě na blog, ale chtěla jsem vyjádřit díky ještě takto.

    P.S.: Pino bude kocour, chlapi držej spolu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji, jsem ráda, že občas přispěju i něčím obohacujícím a ne jenom děsnejma kecama :D Musim říct, že víc zvláštního umělce jsem snad nepoznala. Když teda nepočítáme Warhola :D Ale ty koláže jsou prostě tak zvláštní, že bych až chtěla mít nějakou nad gaučem v obejváku. Bohužel jeho ceny nejsou zrovna příznivý studentský peněžence..

      A jinak nemáš vůbec zač. Já děkuju za to, že jsem si článek mohla přečíst a dozvědět se vůbec, co takoví lidé prožívají. Já a ani nikdo z mého okolí touhle nemocí neprošli, takže jsem si to absolutně neuměla představit. Bylo to odrazující i obohacující zároveň, těším se na další pokračování, jestli je tedy správné říkat "těším se"..

      A asi máš pravdu, taky sázím na kocoura :D

      Delete
  2. To je tak zvláštní,ani nevím,jestli se mi to líbí.. je to každopádně zajímavá osobnost zřejmě.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mně to třeba uplně pohltilo. Ale chápu, že to není pro každého. Jako jeho hudba, tu nedávám ani já :D

      Delete
  3. Nikdy jsem od něm neslyšela, ale líbí se mi ten nápad s kočkou, to je takové neokoukané, ale jak píšeš, chudák bude až jednou kočka umře.
    Jeho dílo se mi líbí moc, ale na internetu to není ono, škoda jen, že nevystavuje v Brně.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obávám se, že už zase hodně dlouho nebude vystavovat ani v Praze při jeho povaze :/

      Delete
  4. to je skvělý, kočky nemám ráda, ale moc se mi líbí (nebo mě děsí) jeho vztah s kočkou/kocourem. jeho tvorba je báječná, díky za rozšíření obzorů!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já právě kočky můžu, takže to byl podnět, proč jsem na výstavu šla :D A nemáš vůbec zač, jsem ráda, že jsou mé články taky někdy přínosné :)

      Delete
  5. Myslím, že ten obraz s tím ledním medvědem jsem už někdy viděla, ale jinak o tom umělci jako takovém slyším naprosto poprvé. Uchvátilo mě to, každý ten obraz je něčím úplně jedinečný a přitom jsou si navzájem hrozně podobné. Neumím posoudit, co tím chtěl říct nebo tak, ale na koukání je to skutečně požitek :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taky se mi jeho tvorba moc líbí, nejradši bych si jeho obraz pověsila nad gauč do obejváku :))

      Delete
  6. právě že všechny fotky zásadně upravuji jenom tady - pixlr.com toť vše :) teďka znáš celé moje kouzlo haha! Krásný a zároveň zvláštní, ale hlavně tolik originální! vážně jsi tam byla jediná? to je trošku smutný ne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ó, znám Cleřino tajemství, jak jen toho zneužiju? :D Byla to malá místnůstka na strašlivě schovaným místě, takže se nedivím, že jsme tam s přítelem byli sami. Ale v knize návštěv bylo hodně podpisů, takže jediní jsme tam (naštěstí) rozhodně nebyli :)

      Delete
  7. Haha no to víš, přepadla mě nějaká blogerská krize, chvilku jsem se věnovala jenom pinterestu, jakože místo blogu, ale pak mi bylo smutno po blogu, tak jsem zpátky teda noo, přemluvila si mě :D Já právě až tak moc nevýletuju, tak jednou do měsíce, a to je pak jednou do měsíce článek :D a Netty má pravdu - článek, článek!!

    ReplyDelete
  8. Krásne :) naozja som o ňom nepočula ale ten obraz kde je ľadový medveď je brutalna :)
    Pozývam ťa na moju giveaway :)BellesFleurs

    ReplyDelete

Zpátky do minulosti

Máš něco na srdci?

Name

Email *

Message *